| Auteur |
Onderwerp  |
|
ruudjansen
Junior
Netherlands
113 berichten |
Geplaatst - 05 Jul 2010 : 10:18:28
|
Als ik programma's op mijn laptop laat draaien, gaat het CPU-gebruik richting 100% met als gevolg dat de laptop "afslaat". Wie weet waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan oplossen?
Ik had al een topic geplaatst: http://forums.breekpunt.nl/topic.asp?TOPIC_ID=48326 en daar kreeg ik het advies om hier een nieuwe te plaatsen, wat ik bij deze dus doe. |
|
|
derkdejong
Senior
Netherlands
2018 berichten |
Geplaatst - 05 Jul 2010 : 11:21:07
|
lastig te zeggen als je niet weet om welk(e) programma(´s) het specifiek gaat. uit het log in je andere post leid ik af dat je nog al wat gelijk aan hebt staan, en dat je ook nog ie7 draait. ie7 onder een volledig uptodate xp-sp3 is een gekende vertrager. ook die maar updaten naar ie8 dus. maar goed, daar hoort een pc niet van af te slaan. ik neem aan dat je hiermee bedoelt: de pc gaat helemaal uit?? zo ja, dan denk ik eerder aan een warmteprobleem, en dan zou een schoonmaakbeurt (sowieso aan te raden, al is dat lastig op een laptop) oplossing kunnen brengen.
en anders: experimenteer eens met start - uitvoeren-typ: msconfig - geef enter - tabblad opstarten. vink alles uit aan opstarters behalve je virusbeschermer en evt aansturing voor draadloos internet. via dezelfde weg kun je door steeds een vinkje bij te zetten en opnieuw te starten een eventuele boosdoener ontdekken. |
 |
|
|
ruudjansen
Junior
Netherlands
113 berichten |
Geplaatst - 05 Jul 2010 : 11:29:56
|
Ik bedoel hiermee inderdaad helemaal uit (een vb. van zo'n programma is Spybot Search & Destroy wat nooit problemen opleverde).
En ook ik denk aan een warmteprobleem. Een schoonmaakbeurt is niet echt lastig, de ventilatoren zijn in het weekend nog schoongemaakt (nauwelijks stof aanwezig trouwens omdat ik dit wel eens vaker doe).
Ik heb inderdaad nogal wat tegelijk aanstaan maar dit heeft nooit problemen opgeleverd. Betwijfel dus ten zeerste of het hierdoor komt maar ik zal eens wat overbodige opstartprogramma's uitvinken, misschien dat dit helpt (al is dat natuurlijk niet de oplossing voor het probleem). |
Bewerkt door ruudjansen op 05 Jul 2010 13:53:48 |
 |
|
|
whoepie
Senior

1030 berichten |
Geplaatst - 05 Jul 2010 : 14:11:46
|
Leeftijd laptop? Onlangs andere hardware danwel software geïnstalleerd? Kan je wellicht aangeven sinds wanneer dit optreedt?
Wat zijn de hardwarespecs? Is deze pc uitgerust voor het systeeem dat je draait?
Pc van de grote merken hebben vaak updates op hun site? Al eens gekeken of je bij bent? Ook geen biosupdate?
|
 |
|
|
ruudjansen
Junior
Netherlands
113 berichten |
Geplaatst - 05 Jul 2010 : 15:49:29
|
Laptop is 5 jaar oud, HP Compaq Presario, XP zat er standaard op, dus zeker voor het systeem uigerust, heeft altijd perfect gewerkt, alleen de laatste pakweg anderhalve week slaat hij steeds uit. Zeker geen andere hardware geïnstalleerd, en software ook niets noemenswaardigs.
Wat zijn hardwarespecs? De verwachte levensduur?
En updates voor pc? Nog nooit van gehoord eerlijk gezegd; en van de bios heb ik geen verstand, ga ik dus liever niet op eigen houtje iets aan veranderen.
|
 |
|
|
whoepie
Senior

1030 berichten |
Geplaatst - 05 Jul 2010 : 18:09:09
|
Harsdwarespecs als Ramgeheugen, snelheid pc etc.
Soms zijn bepaalde problemen bij de fabricant bekend en worden om die reden driverupdate uitgebracht. Dat kan ook Bios betreffen.
Ga naar de site van HP en kijk eens wat die aan updates te bieden heeft. |
 |
|
|
ruudjansen
Junior
Netherlands
113 berichten |
Geplaatst - 05 Jul 2010 : 18:29:59
|
De updates die ik op de Hp-site tegenkom zijn van de eerste helft van 2005, dus nog van voor ik m'n laptop kocht. Het lijkt me ook niet echt voor de handliggend dat een probleem nu pas merkbaar wordt als het aan ev. updates zou liggen; de laptop heeft altijd perfect gewerkt.
Hier zijn enkele gegevens van de laptop:
Fabrikant : HP Moederbord : Compal 08A0 Chipset : nVidia nForce3 150 Processor : AMD Athlon 64 3400+ @ 2200 MHz Fysiek Geheugen : 512 MB (2 x 256 DDR-SDRAM ) Videokaart : NVIDIA GeForce4 440 Go 64M Harde Schijf : FUJITSU (100 GB) DVD-Rom Station : HL-DT-ST DVD-RW GWA-4080N Monitor Type : JPN4B1P035365 - 15 inches Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RT8139 (A/B/C/810x/813x/C+) Fast Ethernet Adapter Netwerkkaart : Broadcom Corp BCM4306(??) 802.11g Wireless NIC Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Home Editie 5.01.2600 Service Pack 3 DirectX : Versie 9.0c (november 2006)
Processor : AMD Athlon 64 3400+ Frequentie : 2200 MHz - (huidig : 797.94 MHz) Ondersteuning : Socket 754 Cache L1 : 128 KB Cache L2 : 1024 KB Voltage VID : 1.100 V FPU Coprocessor : Aanwezig Processor activiteit : : 9%
|
Bewerkt door ruudjansen op 05 Jul 2010 18:59:26 |
 |
|
|
whoepie
Senior

1030 berichten |
Geplaatst - 05 Jul 2010 : 19:22:37
|
Overigens kan je ook bij Windows Update (Aangepast ) kijken of er hardware-Updates zijn.
In het Bios zijn de Defaultsetting geladen?
Doet dit zich voor op netstroom en op accu?
Hoe hoog zijn je temps? Te meten met progjes als: http://www.piriform.com/speccy |
Bewerkt door whoepie op 05 Jul 2010 19:25:30 |
 |
|
|
ruudjansen
Junior
Netherlands
113 berichten |
Geplaatst - 05 Jul 2010 : 21:46:05
|
Geen idee of de Defaultsettings geladen zijn in de bios; in de bios kom ik nooit, dus ik ga d'r vanuit dat daar niets is veranderd.
Het probleem doet zich voor op netstroom, dus aan de accu kan het niet liggen, deze is vorig jaar vernieuwd.
De (gemiddelde) temperatuur schommelt tussen de 26 en 33 gr.
Wat mij nu wel opvalt, is dat de pc al een uur of 6 draait zonder af te slaan terwijl hij voor "hetgeen in de bovenstaande link staat", vaak al bij het opstarten afsloeg! |
Bewerkt door ruudjansen op 06 Jul 2010 00:26:58 |
 |
|
|
whoepie
Senior

1030 berichten |
Geplaatst - 06 Jul 2010 : 09:01:47
|
Miscchien resultaat van schoonmaken? Of heb je al ea uitgevinkt in msconfig, opstarten?
Instelling om Bleu Screen Of Death op te roepen uitgevinkt. Zie: Configuratiescherm - systeem - geavanceerd - onderaan bij 'Opstart- en herstelinstellingen' klikken op 'Instellingen' en daar "De computer automatisch opnieuw opstarten"àfvinken.
Zo er een BSOD verschijnt zou het fijn zijn als je hier een foto van zou kunnen plaatsen.
Alle info vind je hier: http://forums.breekpunt.nl/topic.asp?TOPIC_ID=39012 |
 |
|
|
ruudjansen
Junior
Netherlands
113 berichten |
Geplaatst - 06 Jul 2010 : 14:37:45
|
Niet het resultaat van schoonmaken, laptop was daarvoor ook al schoon; ook bewust niks uitgevinkt omdat dit geen (echte) oplossing is.
"De computer automatisch opnieuw opstarten"àfvinken had ik al gedaan op advies van een v/d mensen op de vorige topic; heeft geen resultaat opgeleverd. Een blauw scherm verschijnt niet en de pc start niet automatisch weer op, ongeacht of "De computer automatisch opnieuw opstarten" is aangevinkt of niet.
Als ik kijk bij: Configuratiescherm>Systeembeheer>Logboeken>Systeem, dan kan ik alle gebeurtenissen bekijken tot 2 juli 2010, 8.29 uur; als ik verder ga, krijg ik te zien: “Het gebeurtenislogboekbestand is beschadigd” en als ik op ok druk (iets anders kan ik niet), verschijnt er een rood kruis door Systeem (onder Logboeken lokaal).. Heeft dit misschien iets met mijn probleem te maken?
En wat Secunia PSI betreft, vormen o.a. Adobe Flash Player, Adobe Reader en Winamp een (zeer) grote bedreiging voor de veiligheid van m'n laptop (beveiligingsdreiging 5 en 4). Deze programma's staan ook in de lijst met (zeer) onveilige programma's bij m'n "gewone" pc. Deze werkt - net als de laptop tot voor kort - perfect. Beide worden continu beschermd door Avast virusscanner en Windows Defender. Hoe serieus moet ik Secunia nemen wat betreft de dreiging van bovenstaande programma's? Zeker als ik lees dat categorie 5 wil zeggen dat hackers op dit moment mijn pc misbruiken om er volledige controle over te krijgen.
|
Bewerkt door ruudjansen op 06 Jul 2010 15:54:28 |
 |
|
|
whoepie
Senior

1030 berichten |
Geplaatst - 06 Jul 2010 : 15:59:57
|
Zorg dat je van die toepassingen altijd de nieuwste Update er op hebt. Controleer dat eerst eens. Ook de essentiële updates van je besturingssysteem altijd installeren. Ik zag die meldingen ook, maar updates waren er niet voor die progjes. Pas weken later. En van die wetenschap gaat Secunia PSI uit!
Je bent immers beveiligd tegen spyware/virus en er is een firewall. Voor de rest is je surfgedrag en je gezond verstand heel belangrijk. Je logje is nagekeken en schoon beoordeeld.
Als je je op het Internet begeeft, loop je in principe gevaar. Simpelweg omdat de beveiliging altijd achterloopt, maar je kan je ook "angst" aan laten praten! Nogmaals ga verantwoord met je pc om! |
 |
|
|
ruudjansen
Junior
Netherlands
113 berichten |
Geplaatst - 06 Jul 2010 : 18:57:30
|
|
Hoe kan ik hier een printje toevoegen? |
 |
|
|
whoepie
Senior

1030 berichten |
Geplaatst - 06 Jul 2010 : 19:17:59
|
|
|
|
ruudjansen
Junior
Netherlands
113 berichten |
Geplaatst - 07 Jul 2010 : 10:33:43
|
Wat de nieuwstw updates betreft, dit heeft, neem ik aan geen betrekking op een externe schijf waar o.a. back-ups met oudere versies van programma's op staan? Op de C-schijf heb ik nu de laatste versie v/d programma's m.u.v. Adobe Flash Player. Dit geeft aan dat zowel Windows Live Messenger (is afgesloten) als Windows Messenger moeten worden afgesloten; blijkbaar is Windows Messenger nog ergens actief, ik krijg dit niet afgesloten, voor zover ik kan zien, is het programma niet actief terwijl ik dit volgens het verschenen schermpje moet afsluiten alvorens ik Adobe Flash Player kan installeren. |
 |
|
|
free_roelie
Methusalem

Netherlands
7122 berichten |
Geplaatst - 07 Jul 2010 : 11:35:15
|
@ruudjansen
Probeer dit eens .
Ga na start/uitvoeren typ "msconfig" enter/ok . Bij het tabje opstarten vink je windows messenger uit ,en vervolgens start je de laptop opnieuw op .
Installeer nu Adobe Flash player .
Bij het tabje opstarten mag je ook veel progjes uit vinken (behalve avast) die niet nodig zijn automatisch op te starten .
|
Greetz Free_Roelie "Elk nadeel heeft zijn voordeel"
|
 |
|
|
Passer
Moderator

Belgium
12467 berichten |
Geplaatst - 07 Jul 2010 : 11:35:52
|
|
kan je het niet zien (en afsluiten) in taakbeheer - processen ? |
Passer domesticus L. : de huismus XP Home NL |
 |
|
|
free_roelie
Methusalem

Netherlands
7122 berichten |
Geplaatst - 07 Jul 2010 : 11:46:58
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Passer
kan je het niet zien (en afsluiten) in taakbeheer - processen ?
Jawel 
Maaaar dan start het de volgende keer weer op , je kan het altijd handmatig opstarten  |
Greetz Free_Roelie "Elk nadeel heeft zijn voordeel"
|
 |
|
|
ruudjansen
Junior
Netherlands
113 berichten |
Geplaatst - 07 Jul 2010 : 12:28:37
|
in taakbeheer - processen kan ik het niet zien, daar had ik al gekeken (alles van msn is afgesloten, mocht er toch nog iets in taakbeheer staan betreffende messenger dan herken ik het blijkbaar niet).
windows messenger uitvinken in "msconfig" bij het tabje opstarten is misschien wel een mogelijkheid maar hoe krijg ik dan weer voor elkaar dat messinger wel weer opent bij het opstarten? |
Bewerkt door ruudjansen op 07 Jul 2010 12:32:26 |
 |
|
|
derkdejong
Senior
Netherlands
2018 berichten |
Geplaatst - 07 Jul 2010 : 14:19:31
|
|
die blijft gewoon staan in dat lijstje, dus via dezelfde weg kun je ´m later ook weer aanvinken. |
 |
|
|
ruudjansen
Junior
Netherlands
113 berichten |
Geplaatst - 07 Jul 2010 : 19:32:19
|
Ook Adobe Flash Player is uit de lijst met onveilige programma's verdwenen.
Maar wat kan ik d'r verder aan doen om te voorkomen dat het CPU-gebruik richting 100% gaat bij het gebruik van diverse programma's?
|
Bewerkt door ruudjansen op 07 Jul 2010 20:07:50 |
 |
|
Onderwerp  |
|